Pred rokom a pol vznikla mestská nezisková organizácia Košice 2013, ktorá má realizovať projekt Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) 2013. Dodnes má takmer 30 zamestnancov, no len dvaja prešli verejným výberovým konaním. To sa nepáči niektorým mestským poslancom, považujú to za netransparentné. Podľa mimovládky by sa verejnými konkurzmi tím vyhol podozreniam z dosadzovania známych.
Mestská neziskovka má 26 zamestnancov na plný úväzok, dvoch na polovičný, jednu upratovačku a štyroch vrátnikov. Od decembra 2008, keď jej vznik schválili mestskí poslanci, urobil tím EHMK dve verejné výberové konania.
Podľa Jany Krajkovičovej, hovorkyne tímu, to nie je problém. „Na každú obsadzovanú pozíciu prebehlo výberové konanie, konkurz sme zverejnili v prípade obsadenia pozície manažéra kasární a marketingového špecialistu.“ Z toho bola počas prvého polroku 2010 zverejnená len jedna pozícia, pričom sa tím za tento čas rozrástol o desať ľudí. „Výberové konanie sa zverejňuje rôznou formou, eventuálne sa oslovujú vybraní kandidáti,“ hovorí Krajkovičová. V minulosti tím EHMK argumentoval aj tým, že zákon im verejné výberové konania neprikazuje, až na výnimku vedúcich funkcií.
Verejný konkurz nebol vypísaný ani na dramaturga Kulturparku, ktorý je kľúčovým projektom tímu. „Oslovili sme viacerých, absolvovali sme pohovory s vytypovanými adeptmi. Tomáš Makara bol úspešný kandidát aj vzhľadom na dobré skúsenosti s dovtedajšou spoluprácou,“ argumentuje Krajkovičová.
Obsadzovanie ľudí do tímu prostredníctvom známostí, kamarátskych či rodinných väzieb odmieta. ale na otázku, či vníma v projekte či tíme politické tlaky, neodpovedala.
Na poslednom mestskom zastupiteľstve kritizovala spôsob prijímania nových zamestnancov poslankyňa Ľuba Blaškovičová (nezávislá). „Viem, že doteraz bolo jediné miesto obsadené verejným výberovým konaním, všetky ostatné pozície boli obsadené bez neho.“
Ivan Rončák z Transparency International Slovensko si myslí, že podľa mimovládnej organizácie, bojujúcej proti korupcii, by boli verejné konkurzy lepšou cestou z dvoch dôvodov. „Zákon neukladá povinnosť robiť na miesta zamestnancov neziskovej organizácie mesta výberové konania. Ale ani nebráni. V záujme väčšej transparentnosti by ich odporúčal. Mesto sa tak vyhne podozreniam z obsadzovania týchto miest známymi osobami bez potrebných predpokladov na ich výkon. Navyše verejný konkurz často býva aj prostriedkom ako získať na danú pozíciu najlepšieho človeka.“
Róbert Varga, ktorého Košičania poznajú pod menom DJ Poly G, pracuje už niekoľko rokov v kultúre v Košiciach, venuje sa produkcii a organizácii akcií a festivalov. Ako prvý hovorí otvorene o pomeroch v tíme EHMK. Takto sa vyjadril o „EHMK politika, biznis, dlho nič a nejaká kultúra“. Tvrdí, že z neho odišiel kvôli politickým tlakom a rodinkárstvu.
Do tímu EHMK nastúpil vlani po tom, čo jediné verejné výberové konanie vôbec vyhral Peter Struckel, a to na pozíciu manažéra Kulturparku,. Mal možnosť obsadiť jednu pozíciu asistenta podľa svojho výberu. Stretli sme sa ešte počas môjho pôsobenia v nezávislom kultúrnom centre IC Culture Train (ICCT, bývalý Jánošík na Opátskom). V čase, keď Košice vyhrali titul EHMK, som pôsobil v Amsterdame, avšak na základe nielen jeho záujmu som sa vrátil do Košíc a nastúpil do Kulturparku. Ale kvôli nekompetentnosti viac než polovice členov tímu, ako aj pre predvolebný tlak na čo najväčší počet uskutočnených podujatí, rodinkárstvo a absolútny nesúlad s oficiálne deklarovanými cieľmi som odišiel. V čase, keď som nastúpil, a aj v súčasnosti z vyše 20-členného tímu bolo výberové konanie iba na jedinú pozíciu. To podľa mňa hovorí za všetko.
Obsadzovanie pozícií na takých lukratívnych miestach je pre veľký záujem záležitosťou známostí. Avšak pri míňaní našich spoločných peňazí by mali platiť aspoň základné pravidlá. Minimálnou podmienkou by mala byť kompetentnosť a profesionalita ľudí takto obsadených. Ako si môže verejne príspevková organizácia, slúžiaca širokej kultúrnej obci, dovoliť obsadiť na takéto závažné pozície ľudí bez akéhokoľvek portfólia, odborných znalostí a skúseností?
Na miesto hlavného dramaturga bol vybraný výtvarník Tomáš Makara bez akéhokoľvek výberového konania, bez akýchkoľvek preferencií. Človek, ktorý nikdy v podobnej pozícii nepracoval a nemá s tým žiadne skúsenosti. Stačilo len byť umeleckej riaditeľke sympatický. Ani po troch mesiacoch nezostavil dramaturgickú radu a nepredložil dramaturgický plán.
Aj obsadenie samotného manažéra Kulturparku, ktoré oficiálne prebehlo síce výberovým konaním, vyhral človek, ktorý podobné centrum nikdy neriadil, ani v takom nepracoval, dokonca ani nie je z oblasti kultúry. Na toto miesto sa prihlásili aj ďalší dvaja uchádzači, jeden predložil podrobný dramaturgický plán, druhý technický a produkčný, obaja s dlhoročnými skúsenosťami v danej oblasti.
Mzdy pracovníkov EHMK sú oveľa vyššie ako priemerná mzda v našom kraji. Argumentuje sa tým, že sú to pozície vyžadujúce nielen profesionálnu skúsenosť, ale aj reprezentatívnosť. Najhoršie je, že výška mzdy sa neodvíja od kvality vykonanej práce, nie sú žiadne postihy ani vyhodnotenia.
V EHMK je na prvom mieste určite politika, potom biznis, potom dlho, dlho nič a potom možno nejaká kultúra. Už pomer použitých prostriedkov na samotnú činnosť a réžie je alarmujúci. Každý deň sedí v kancelárii EHMK viac ako 20 ľudí, väčšina blízkych súčasnému vedeniu magistrátu, a ďalších 5-10 dostane výplatu ako externý pracovník. A ich výsledky? Ako jeden zo zakladateľov a prevádzkovateľov ICCT som v 5-člennom tíme zabezpečoval produkciu, propagáciu a dramaturgiu počas štyroch rokov tohto legendárneho centra, a tak viem, že za takéto peniaze by sme mali neporovnateľne viac muziky.
Celá debata | RSS tejto debaty