Neviem ako vám, ale mne tie rozprávočky o nazeraní na posmrtný život a teórii o nebe a pekle skutočne pripadajú veľmi smiešne. Ešte ako malému chlapcovi, (čo všetkému veril) javilo sa mi to pomerne dosť logické, lebo nebo predstavovalo dobro a zlo patrilo do pekla. Ale dnešní kňazi akoby nemali svoj vlastný rozum a stále omieľajú stáročia tie isté pesničky. Možno im krivdím, lebo sa musia riadiť direktívou Vatikánu, ale cirkev by mohla vo svojich pobožnostiach už skutočne trochu reálnejšie opisovať ako vyzerá nebo a peklo, aby sa to javilo vierohodnejšie, veď už nežijeme v časoch bosoráctva.
Je škandalózne, že cirkev robí tak málo, aby tieto pojmy prerozprávala rečou príťažlivou pre dnešného človeka: v pekle sú kotly, oheň, čerti, karty, chľast, baby, pijatika a zábava, jednoducho paráda. V nebi sa oproti tomu celé dni nudíte na obláčiku, anjeli otravujú hrou na lutnu a všetci naokolo sú suchári. Takto sa v skratke dajú zhrnúť názory ľudí, ktorých oslovili v uliciach Bratislavy, aby popísali, ako si predstavujú nebo a peklo po smrti.
Uvedené frázy možno majú racionálne vysvetlenie – o tom, ako to tam naozaj vyzerá, totiž nevie nik. A kde sa nič konkrétne nevie, tam si ľudia s dávkou humoru dosadia vlastné predstavy. Vedia to však aspoň kňazi, teda ľudia, ktorí týmito termínmi najčastejšie operujú?
Katolícka náuka hovorí, že človek sa po smrti dostaví pred osobný súd, kde sa ukáže, čo s ním bude. Je to navrátenie sa človeka k Bohu. On pritom nechce nikoho odsúdiť, človek sa súdi sám svojím životom a skutkami. Očistec samotný je stav, v ktorom sa duša očisťuje z hriechov, ich následkov, ale aj trestov. Ide o jeden z výsledkov osobného súdu. Niektorí očistec vnímajú aj ako dočasné peklo. Po ňom ide duša do neba.
O tom, ako Boží súd vyzerá, nemá nikto úplne jasnú predstavu, ale „Písmo sväté hovorí, že Kristus si zhromaždí ľudí a rozdelí ich podľa toho, aký viedli život. V evanjeliu podľa Matúša je obraz o ovciach a capoch.“ Kto budú ovce a kto capy, nie je ťažké si domyslieť.
Existencia neba a pekla je však nespochybniteľná. V Biblii sa vyslovene spomína jedno aj druhé. V istom podobenstve sa napríklad hovorí, že v pekle bude plač aj škrípanie zubami.
Nebude však v nebi – vzhľadom na našu hriešnosť – primálo ľudí? Zo svätého Písma o nikom nevyplýva, že by bol zatratený, dokonca priamo ani o Judášovi. V každom prípade by sa potom dalo povedať, že do pekla ide len ten, kto doň chce ísť.
Skutočne je až škandalózne, že cirkev a jej kazatelia robia tak málo pre to, aby tieto pojmy prerozprávali rečou príťažlivou pre dnešného človeka. Aj kvôli tomu mnohí ľudia zotrvávajú v gýčovitých, magických až primitívne rozprávkových náboženských predstavách. Nezriedka sa stále pohybujú v obrazoch miesta, že nebo je niekde hore a peklo pre zmenu dole. K tomu sa pripája predstava Boha – účtovníka, ktorý každému zúčtuje jeho skutky, a Boha – sudcu, ktorý s vlastným trestným kódexom v ruke rozdeľuje miesta vo výkone trestu alebo odmeny. Z očistca sa človek po istom čase, počas ktorého si odtrpí to, čo v živote „pokašľal“, predsa len do neba dostane. Posledný súd je zase moment definitívneho rozdelenia ľudí na dobrých a zlých. Podľa toho sa dostanú buď do spoločenstva s Bohom, respektíve do stavu úplnej a definitívnej odlúčenosti od neho.
Pritom tieto skutočnosti súvisia so situáciou človeka tu a teraz. Sú dôsledkom jeho veľkej zvrchovanosti a slobody. Peklo je stav rozdelenia, otupenia duše. Nebo znamená jednotu, ochotu podporiť spravodlivosť, je to intímna otvorenosť duše k iným svetom. Posledný súd dokazuje, že nad každou dvojznačnosťou a rozpornosťou ľudského bytia a spoločnosti je láskavá dôvera v jediného Pána.
Páni farári hlavne tieto báchorky a rozprávočky boli v mojom prípade príčinou, že som prestal chodiť do kostola. Jednoducho, už ma nebavilo počúvať to isté ako obohranú platňu, kde ihla gramofónu sa už zasekáva v drážkach starej gramoplatne a keď chcete počuť niečo nové, tak musíte postrčiť páčku, alebo ju pridvihnúť a položiť o kúsok ďalej. (Takže aj vy ak chcete do svojich chrámov prilákať viac ovečiek, tak treba starú gramoplatňu vymeniť za niečo kvalitnejšie a presvedčivejšie!)
PS. Aby som nezabudol na najpodstatnejšiu vec: najdôležitejšie je, aby ste urobili očistec medzi vlastnými radmi a vylúčili z nich uchylakov a pedofílov, ktorí sa zameriavajú na zneužívanie malých chlapcov.
Celá debata | RSS tejto debaty