Založ si blog

Kultúra národa premietnutá v odpadkoch

Nedávno som niekde čítal, že v Japonsku, keď chodec zbadá ako niekomu pred nim vypadol nejaký papierik, tak sa ho rýchlo snaží zodvihnúť a hodiť do odpadového koša. Japonci to vysvetľujú tak, že je to ich stáročia pretrvávajúca kultúrna tradícia: tak ako sa jednotlivec stavia k prírode, tak je potom čisté aj jeho srdce.

Zamyslel som sa nad tým, že koľko my máme kadejakých národných tradícii, ale neviem pochopiť kde sa podela tá k prírode, ktorá by mala byť taká istá ako v spomenutom Japonsku. Napadlo ma či to nebude aj tým, že občan je povinný platiť za odvoz smetia a mnohí sa snažia ušetriť a tak radšej neplatia, znečisťujú svoje okolie čiernymi skládkami a odhadzujú svoj odpad tam kde ich nikto nevidí, ale že ten odpad špatí celé okolie a dáva vizitku celému obyvateľstvu, tak ich to už vôbec netrápi.

Tým, že nemám finančné prostriedky na zbytočné výdavky, tak aj preto sú mojim dopravným prostriedkom bicykel alebo samotné nohy. Dnes som sa vybral peši bočnými uličkami do stredu mesta. Na jednej ulici iba dva metre od chodníka bolo v poredšom kroví odhodené svetlomodré igelitové vrece s odpadom a mladá mamička (Rómka) so svojou malou asi štvorročnou dcérkou vyberala obsah odpadu z vreca. Čo sa jej nehodilo, tak to tam na mieste odhadzovala do krovia. Nedalo mi, a tak som jej povedal: keby ste to aspoň zaniesli ku kontajneru, lebo to už nikdy nikto neodprace. Nechcel som sa už drzo pozerať na to ako sa tá  mamička zachová, lebo teoretický ona nebola tá, kto tam ten odpad dovliekol. No verím, že moja úprimnosť ju nenechala ľahostajnou a že aspoň kvôli svojej dcérke si dala tu námahu a to vrece s tým nepotrebným odpadom zaniesla ku kontajneru.

Cestou som sa zamyslel aj nad riešením tejto nekultúrnej tradície mnohých Slovákov a tak v duchu som si hovoril, že asi by bolo lepšie neplatiť poplatky za odvoz smetia, ale zvýšiť dane. No zase by to nebolo spravodlivé voči tým, ktorí by tie dane platili. Takže začarovaný kruh, ktorý nikto nerieši a je to čím ďalej tým viac otrasnejší pohľad. Ten najjednoduchší spôsob by bol – brať si príklad od Japoncov, ale to by niekoľko tisíc Slovákov muselo stráviť niekoľkodňovú exkurziu v Japonsku a to by nemal kto zaplatiť. Nakoniec je otázne či by si Slováci od Japoncov zobrali ponaučenie a či by to nakoniec nedopadlo tak, že ešte by oni Japoncov naučili ako sa dá aj nekultúrne správať.

Laco

Čo sa deje s blogoviskom Pravda?

15.10.2023

Takmer týždeň sa snažím prihlásiť na môj blog realista1 a vyzerá to tak, že systém je preťažený a prihlásiť sa nie je možné, a keď sa mi konečne podarilo prihlásiť, tak bohužiaľ nie na môj nový blog, ale na starý blog filozof52. PS Pokúšal som sa napísať správu administrátorovi, že aký mám problém, ale systém ma upozornil, že moja správa administrátorovi [...]

Exminister Naď, veľké zemetrasenie na východe by bolo, ak by voľby vyhrali Vaši modrí idioti!

10.10.2023

Na úkor včerajšieho zemetrasenia na Východnom Slovensku si nemiestne zažartoval exminister Naď! K jeho žartu mu ľudia odkázali stručne a jasne: Je to úbohé a trápne. Viac sa o tom dozviete z tohto zdroja Exminister-Nad-prestrelil–Nemiestne-zarty-o-zemetraseni-na-vychode Pán Naď, ste úbožiak, ktorý sa nedokáže zmieriť s tým, že jeho polit. strana nevyhrala [...]

Ruská armáda je garantom stability, tvrdí Putin

23.02.2023

Zajtra bude 1. výročie Putinovej vojny na Ukrajine. Nechcel by som sa zajtra nachádzať na Ukrajine (na ktoromkoľvek mieste), obzvlášť nie v Kyjeve. Dnes ruský prezident označil ruskú armádu za garanta národnej bezpečnosti a prisľúbil zvýšenie vojenskej výroby. (TASR o tom informuje podľa správy agentúry AFP). „Moderná a účinná armáda sú zárukou bezpečnosti a [...]

michelko

O zmenách vo Fonde na podporu umenia sa bude hlasovať až budúci štvrtok

24.04.2024 12:18

Presunúť hlasovanie zo stredy na budúci týždeň navrhol šéf parlamentného kultúrneho výboru Roman Michelko (SNS), ktorý je predkladateľom návrhu novely zákona o FPU.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Vláda schválila zákon o Slovenskej televízii a rozhlase. Mení sa názov aj spôsob kreovania orgánov

24.04.2024 11:25, aktualizované: 11:41

Riaditeľa bude voliť deväťčlenná rada so štyrmi nominantmi Ministerstva kultúry.

Drienovec, výrub stromov

Postupy pri výrube drevín sa majú zjednodušiť. Cieľom je znížiť strety s medveďom i škody na plodinách

24.04.2024 11:07, aktualizované: 12:33

Vyplýva to z novely zákona o ochrane prírody a krajiny, ktorý schválila vláda.

Peter Kmec, Ide o pravdu

Kmec v Ide o pravdu: Denne hovoríme s Bruselom o otvorených témach. Plán obnovy nazývam 'zle zapnutá košeľa'

24.04.2024 11:00

Bol som otvoreným kritikom prípravy Plánu obnovy, po jeho dôkladnej analýze vidíme, že viaceré ciele nie sú realizovateľné, hovorí Peter Kmec.

filozof52

Píšem o tom, čo prináša život...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 251
Celková čítanosť: 247732x
Priemerná čítanosť článkov: 987x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy