Neviem si predstaviť, či je štandardný taký postup, aký použil nedávno predseda parlamentu Sulík, keď v podobe výletu sa vydal tryskáčom do rakúskeho Salzburgu. Je pravdou, že ak si niekto zvykne na luxus ako podnikateľ, tak potom ťažko od neho očakávať, že začne šetriť a ako predseda parlamentu sa vzdá pohodlia kožených sedačiek a bez desiatok ďalších cestovateľov. Ale ako politik na veľmi dôležitom mieste by sa nemal správať ako malé dieťa.
Pán Sulík totiž nie je ochotný o tejto ceste prezradiť mená všetkých spolucestovateľov. „Bol to súkromný výlet, k tomu sa nemám čo vyjadrovať,“ zareagoval Sulík na informácie zvedavých novinárov a dodal, že výlet si platil zo súkromných peňazí.
Potom by sa nemal čudovať, že občania si to môžu vykladať svojsky a to tak, že to môže zaváňať nečistou hrou, keď ho viezol Poórov Premier.
Aby som bol konkrétnejší, tak na vysvetlenie: Zaletel tam tryskáčom firmy VIP Wings blízkej podnikateľovi Vladimírovi Poórovi. Ten je mediálne známy ako mecenášom strany Smer, v predstavenstve VIP Wings sedí jeho príbuzný Juraj Poór.
Môj názor na to je, že Sulík si takú „počiatkovinu“ nemôže dovoliť. Sulík najskôr nechcel odkrývať detaily „výletu“. Neskôr povedal, že lietadlom cestovalo šesť pasažierov a dvaja piloti. Malo by ísť o stroj s názvom Beechcraft 390 Premier IA. Vladimíra Poóra vraj Sulík stretol iba raz v živote, a to v roku 2005.
Sulík hovorí, že cestoval s priateľmi a lietadlo vyberal jeho dlhoročný kamarát. „Bol aj pilotom tohto letu, a výber lietadla bol na ňom,“ odpovedal Sulík na otázku, či sa mu zdá byť v poriadku letieť s lietadlom firmy blízkej Poórovi.
Potiaľ by sa to ešte ako tak dalo hovoriť, že všetko bolo v poriadku, lenže on dodal, že výlet si platil zo súkromných peňazí, no zvláštnosťou v tomto prípade je, že ten istý kamarát by mu mal uprostred augusta priniesť aj faktúru, podľa ktorej bude predseda parlamentu presne vedieť, koľko má za výlet zaplatiť. Celková faktúra sa totiž rozráta na osadenstvo lietadla.
Áno v normálnej demokracii má každý právo na súkromie. Ale keď v takomto prípade hrozí prepojenie s pánom Poórom, o to viac by sa informácie mali povedať.
Aj Zuzana Wienk z Aliancie Fair-Play hovorí, že Sulík by ako predseda parlamentu mal povedať všetky detaily. „Vie vylúčiť, že išlo počas výletu o lobovanie u neho? Kto platil let?“ pýta sa.
Sulík tvrdil, že malo by ho to vyjsť na menej než 750 eur. „Tie lietadlá nie sú drahé, keď sa zložíte a vyťažíte lietadlo,“ a zároveň prisľúbil, že hneď ako bude mať faktúru, predloží ju verejnosti.
Sulík však stále nepovedal, na koľko ho výlet s priateľmi vyšiel. Presnú cenu bude poznať až potom, ako mu kamarát pilot prinesie faktúru. Potom ju aj zverejní. Teraz je však pilot v Poľsku a vráti sa uprostred augusta.
Nech to už dopadne ako chce a samozrejme najlepšie by bolo, aby to bola pravda, tak ako to tvrdí Sulík, ale čím viac tajností okolo výletu ostane, tým viac pochybností to môže do budúcnosti vyvolávať a ovplyvňovať dôveru verejnosti voči predsedovi SaS a parlamentu.
Pán Sulík si totiž musí uvedomiť, že občanom chýbajú odpovede aj na takéto otázky: Išlo o pozvanie priateľa pre Sulíka ako súkromnú osobu? Na aký účel – oslava, rekreácia, iné?
Otázkou je tiež, ako to nakoniec bude s platením. Podľa odhadov konkurentov VIP Wings by podobný let mohol vyjsť aj na štyritisíc eur. Keď sa rozpočíta „na hlavu“, ako plánuje Sulík, vyjde zhruba na 670 eur. Lety Premierom patria k lacnejším.
Celkovo sa hodina letu business jetmi VIP Wings pohybuje od 1200 do 5500 eur, informoval hovorca firmy Ľudovít Tóth.
Nemôžem si však pomôcť a stále mi vŕta hlavou faktúra. Prečo by za let nosil účet pilot? Myslím si, že o tom málokto počul a medzi takých ľudí jednoznačne patrím aj ja. „Pilot nefakturuje, to by bolo zvláštne. Fakturuje spoločnosť, ktorá lietadlo spravuje. Nemusí to byť ani majiteľ, väčšinou sú to správcovia lietadiel.
Sulík to vysvetlil: „Pilot si to lietadlo celé objednal a on to teraz rozfakturuje na nás šiestich“, ale oslovení konkurenti VIP Wings tiež zhodne tvrdia, že nie je bežné, aby niekto platil až po lete. „Rámcovo sú to tri až štyri percentá ľudí, ktorí môžu platiť po lete, to je naozaj výnimočné,“ povedal predajca konkurenta VIP Wings, ktorý si neželá byť menovaný.
Celá debata | RSS tejto debaty