Založ si blog

…takmer o život

Nedalo mi to, vedomie, že aj tie tri konáre nám všetkým pomôžu zohriať sa a pripraviť jedlo, ma hnalo hore. A tak som sa začal, hoci stále nesvoj, šplhať do koruny stromu. (Aj dnes, po 40 rokoch, to mám pred očami.)

K suchým konárom som sa vyšplhal neuveriteľne rýchlo, ako keby ma k nim tlačila silná neviditeľná ruka. Lenže strom bol od predošlého dažďa ešte mokrý. Aj preto som nad úrovňou prvého vyschnutého konára potreboval aspoň jeden pevný bod, kde by som si oprel jednu nohu, rukami objal kmeň a druhou nohou by som odlomil konár. Lenže toho pevného bodu zrazu nebolo… Pri pravej nohe z kmeňa stromu rastol tenučký  konárik, ale ten by ma neudržal. No mne iná možnosť nezišla na um, a zároveň som si vravel, že keď som vyliezol až sem, len tak naprázdno nezídem. Preto som  chcel za každú cenu tie tri suché haluze zdolať. Vnútorné ja mi našepkávalo: Nesmieš na tú tenučkú halúzku stúpiť. Ale „diabol pokušiteľ“ napriek všetkému môjmu riziku tvrdošijne namietal: Len tam tú nohu polož! (Ak neveríte v podobný ,,súboj hlasov“, určite i tento považujete za výplod mojej fantázie. Vyložme si to každý po svojom. Ale takto sa to skutočne udialo.)

Od malička som bol šidlo, po stromoch som liezol ako veverička, na hodinách telesnej výchovy (nehovorím pre chválu) bol som vždy v prvej trojici najrýchlejších žiakov triedy pri šplhaní na lane alebo oceľovej tyči. Takže z tejto strany žiadny problém. Akurát ten, že som mal na nohách nepevnú obuv a halúzka bola po daždi ešte mokrá. (Bohužiaľ, asi to tak malo byť.)

Potom som si pamätal iba to, ako sa mi čižma šmýkala po halúzke – a ja som, skričiac od strachu, padal zo stromu…

Po krátkej chvíli som sa na zemi prebral z bezvedomia a začal som sa obzerať, čo sa vlastne stalo.

Miro sedel ešte stále na vozíku a celý vykoľajený sa s údivom na mňa pozeral.

Necítil som bolesť, už som si v duchu hovoril: Fajn, nič sa nedeje! Kým som sa nepozrel na ľavé stehno, kde obrovská diera na nohaviciach neveštila nič dobré. Aj tak bolo, celé stehno spredu až ku kosti som mal natrhnuté (našťastie sa potom ukázalo, že tepny zostali neporušené).

Rozplakal som sa, pochopiteľne, a keď som sa trošku spamätal, zbadal som, z čoho je moja noha otvorená. Vedľa mňa vytŕčal zo zeme asi 40 centimetrov vysoký peň. Ostro zakončený, pravdepodobne to bol zlom vytvorený pádom masívnejšieho stromu, a práve jeho ,,ostne“ ma poranili. (Šťastím v nešťastí bolo, že sa to skončilo len takto. Lebo sa mohlo aj pre mňa horšie, možno i definitívne.) Pozviechal som sa zo zeme a snažil som sa čím skôr dostať domov. Ibaže pretrhnuté šľachy mi neumožňovali pohybovať nohou, a tak som sa – skackajúc na tej zdravej – s veľkým nárekom blížil k nášmu domu.

Brat bol z tej udalosti taký vykoľajený, že iba v tichosti šiel s prázdnym vozíkom za mnou. (Neskôr som sa sám seba opýtal, prečo ani jedného z nás nenapadlo, aby som sa posadil do vozíka.  Zrejme od strachu, čo bude so mnou, myslel som iba na jediné: čo najskôr byť doma, čo najbližšie k pomoci. Preto som bratovi ani len nenaznačil, nech ma odvezie, a jemu to v šoku tiež nezišlo na um. Aj to sa stáva.)

Boli sme kúsok od domu, pri ktorom už  postávali susedia, vraj čo sa nám stalo, keď až „z lesa“ bolo počuť plač. Ktorási zo susediek hneď odbehla privolať zubára pána doktora Holešovského, ktorý mal poobede prístup aj do ambulancie obvodného lekára práve pre takéto prípady. Zobral ma tam, poskytol mi prvú pomoc a zatelefonoval do okresnej nemocnice pre sanitku. (Keď spomínam túto pomoc susedov, nemôžem obísť ani inú. ,,Zubatá“ nedovolila otcovi dokončiť náš rodinný dom, chýbal mu brizolit a neboli hotové ani všetky odkvapové rúry. A tak dobrí ľudia v Úbreži – bez toho, aby sme ich o niečo také poprosili –, ukázali, čo je to vzájomná súdržnosť: počas dvoch dní murári a klampiari oboje dokončili. A potom bez nároku na akúkoľvek odmenu nám, štyrom deťom bez rodičov, dom „odovzdali do užívania“. Presne taký, aký ho mal v predstave náš otec. Aj dnes im všetkým za to ďakujeme.)

(Z autobiografie: Keď zatnš slovom…)

Čo sa deje s blogoviskom Pravda?

15.10.2023

Takmer týždeň sa snažím prihlásiť na môj blog realista1 a vyzerá to tak, že systém je preťažený a prihlásiť sa nie je možné, a keď sa mi konečne podarilo prihlásiť, tak bohužiaľ nie na môj nový blog, ale na starý blog filozof52. PS Pokúšal som sa napísať správu administrátorovi, že aký mám problém, ale systém ma upozornil, že moja správa administrátorovi [...]

Exminister Naď, veľké zemetrasenie na východe by bolo, ak by voľby vyhrali Vaši modrí idioti!

10.10.2023

Na úkor včerajšieho zemetrasenia na Východnom Slovensku si nemiestne zažartoval exminister Naď! K jeho žartu mu ľudia odkázali stručne a jasne: Je to úbohé a trápne. Viac sa o tom dozviete z tohto zdroja Exminister-Nad-prestrelil–Nemiestne-zarty-o-zemetraseni-na-vychode Pán Naď, ste úbožiak, ktorý sa nedokáže zmieriť s tým, že jeho polit. strana nevyhrala [...]

Ruská armáda je garantom stability, tvrdí Putin

23.02.2023

Zajtra bude 1. výročie Putinovej vojny na Ukrajine. Nechcel by som sa zajtra nachádzať na Ukrajine (na ktoromkoľvek mieste), obzvlášť nie v Kyjeve. Dnes ruský prezident označil ruskú armádu za garanta národnej bezpečnosti a prisľúbil zvýšenie vojenskej výroby. (TASR o tom informuje podľa správy agentúry AFP). „Moderná a účinná armáda sú zárukou bezpečnosti a [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

filozof52

Píšem o tom, čo prináša život...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 251
Celková čítanosť: 246238x
Priemerná čítanosť článkov: 981x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy